آکادمی بین المللی دان
DAAN ACADEMY

تخصص دامپزشکی

دامپزشکان چه کاری انجام میدهند؟ 22 نوع تخصص دامپزشکی!

وقتی بسیاری از افراد به این فکر می‌کنند که تخصص دامپزشکی چیست و دامپزشکان چه کاری انجام میدهند، تنها اطلاعاتی که دارند از آن چیزی است که در زمان بردن حیوان خانگی خود به کلینیک حیوانات محلی برای مراقبت دیده یا تجربه کرده‌اند. واقعیت حرفه دامپزشکی بسیار گسترده‌تر است و فرصت‌های شغلی برای دامپزشکان در انواع محیط‌ها موجود است، از کلینیک‌های شخصی تا سازمان‌های تحقیقات بهداشت عمومی، شرکت‌های زیست فناوری تا پناهگاه‌های حیوانات جامعه. علاوه بر این، انواع تخصص‌های دامپزشکی تقریباً به همان اندازه گسترده هستند که در پزشکی انسانی وجود دارند.

انجمن پزشکی دامی آمریکا (AVMA) در حال حاضر 22 تخصص دامپزشکی را تأیید می‌کند. این شامل انواع دامپزشکان و حوزه‌های تخصصی است که برخی از آن‌ها اکثر مردم از پزشکی انسانی آشنایی دارند – مانند پزشکی داخلی، اپتیک، رادیولوژی، جراحی و مراقبت اورژانسی و بحرانی، رفاه حیوانات، پزشکی طیور، پزشکی حیوانات آزمایشگاهی و تریوژنولوژی (تولید مثل حیوانات).

«در پزشکی دامی، شاهد روندی از تخصص فوق‌العاده هستیم»، دکتر رایان کاوانا می‌گوید، استاد همکار جراحی حیوانات کوچک در دانشگاه دامپزشکی راس در سنت کیتس. کاوانا این روند را با روند تخصص های متمرکز در پزشکی انسانی مقایسه می‌کند. به عنوان مثال، می‌گوید، والدین کودکی که نیاز به جراحی معده دارد، به دنبال نه تنها یک جراح عمومی نیستند بلکه یک جراح بورد گواهی شده در کودکان که تجربه‌ای در زمینه گوارش دارد برای انجام این روند.

خود کاوانا جراح متخصص دامپزشکی بورد گواهی شده است، «اما من علاقه خاصی به این موضوع داشتم»، او توضیح می‌دهد، «بنابراین من آموزش‌های اضافی دیدم و اکنون جراحی سرطان حیوانی بورد گواهی شده هستم».

کاوانا می‌گوید که سوالی که بسیاری می‌پرسند، «دامپزشک چه کار می‌کند؟» اکنون تعریف گسترده‌تری دارد. «من این را به عنوان یک پیشرفت بسیار جذاب در حرفه‌ی ما می‌بینم»، کاوانا می‌گوید. «بسیاری از مردم نمی‌فهمند که پزشکی ما چقدر پیچیده است. ما دقیقاً همان تکنیک‌ها و مداخلات پزشکی را که یک پزشک انسانی انجام می‌دهد یاد می‌گیریم… ما همان سطح پزشکی را انجام می‌دهیم که در زمینه انسانی انجام می‌شود.»

دکتر آندرها پیدا، استادیار در دانشگاه دامپزشکی راس، نظرات کاوانا را تکرار می‌کند و می‌افزاید که نیاز به انواع مختلفی از دامپزشکان و انواع متفاوتی از مطب‌های دامپزشکی در حال رشد است. «تمام جنبه‌های پزشکی دامی متقاضی دارند، چه بازرسی مواد غذایی، تحقیقات زیست پزشکی، پزشکی پناهگاهی، یا سایر زمینه‌های دامپزشکی دیگر.

انواع دامپزشکان و تخصص دامپزشکی

انواع دامپزشکان و تخصص دامپزشکی

پس از این همه، انواع دامپزشکان چه هستند و دامپزشکان چه کارهایی انجام می‌دهند؟ بیست و دو سازمان مختلفی که توسط انجمن پزشکی دامی آمریکا (AVMA) تأیید شده‌اند، نماینده 41 تخصص و زیرتخصص متمایز در پزشکی دامی هستند. این تخصص‌ها نیازمند آموزش فراتر از کسب مدرک اولیه دامپزشکی (DVM) هستند، اما اگر علاقه‌ای به یک حوزه خاص پیدا کردید، ارزش آنها بسیار زیاد است. به طور کلی، بیشتر سازمان‌های تخصصی از دامپزشکان می‌خواهند یک سال را در یک دوره کارآموزی در حوزه علاقه خود صرف کنند و برنامه آموزشی مقیمی را برای دو تا سه سال کامل کنند.

برای سر درآوردن بیشتر از کار دامپزشکان، ما توضیحاتی ارائه داده‌ایم که انواع دامپزشکان در زمینه های تخصصی مختلف مه میتوانید مطالعه کنید.

22 تخصص دامپزشکی در دنیا

۱. دامپزشک متخصص بیهوشی

همه دامپزشکان در زمینه بیهوشی و کاهش درد آموزش دیده‌اند. جراحان بیهوشی تخصص دامپزشکی در این زمینه تحصیلات اضافی انجام می‌دهند تا به متخصصانی در اجرا و نظارت بر بیهوشی، کاهش خطرات بیهوشی و تکنیک‌های پیشرفته در ارائه کاهش درد تبدیل شوند.

۲. دامپزشکی رفاه حیوانات

دامپزشکانی که در زمینه رفاه حیوانات آموزش تخصصی اضافی میبینند، می‌توانند برای بهبود کلی رفاه حیوانات مفید باشند. آنها با ترکیب دانش علمی با ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی، تخصص رفاه حیوانات را ارائه می‌دهند. دیپلمات‌های کالج دامپزشکی آمریکا در حوزه رفاه حیوانات اساسی هستند و دیگر دامپزشکان و عموم مردم را در مورد مسائل فعلی رفاه حیوانات آموزش می‌دهند.

۳. رفتارشناسی دام و حیوانات

رفتارشناسان دامپزشکی کاملاً بر روی رفتار حیوانات تمرکز دارند. این دامپزشکان ممکن است برای مشکلات رفتاری بزرگتر از آموزش خانه یا فرمانبرداری ابتدایی فراخوانده شوند. آنها تاریخچه پزشکی بیمار خود را به دقت بررسی می‌کنند تا مشکلات را شناسایی کنند و ممکن است به عنوان بخشی از برنامه درمانی از انواع تکنیک‌های تغییر رفتار و داروها استفاده کنند.

۴.  متخصص دندانپزشکی حیوانات

همانطور که انسان‌ها نیاز به مراقبت دندانی دارند، حیوانات نیز نیازمند مراقبت دندانی هستند. دندانپزشکان دامپزشکی در تشخیص و درمان شرایط مرتبط با دندان‌ها و دهان تخصص دارند. این دندانپزشکان ممکن است جراحی پیشرفته استخراج دندان یا حتی روت کانال انجام دهند.

۵. پوست‌پزشکی و تخصص دام و حیوانات

پوست بزرگترین عضو در بدن حیوانات (و انسان‌ها) است، بنابراین به طور طبیعی تخصصی برای بررسی بیماری‌های متعددی که بر پوست تأثیر می‌گذارند وجود دارد. پوست‌پزشکان دامپزشکی در درمان بیماری‌های پوستی در انواع گوناگون حیوانات تخصص دارند. این دامپزشکان نیز آموزش‌های پیشرفته در حوزه ایمنی‌شناسی و پزشکی داخلی دریافت می‌کنند تا بتوانند به درستی به بیماری‌های پوستی که ممکن است ناشی از مشکلات سلامتی اساسی دیگر باشند، پرداخت کنند.

۶. اورژانس و مراقبت بحرانی

حوادث حیوانی غیرقابل پیش بینی هستند. دیپلمات‌های کالج دامپزشکی اورژانس و مراقبت بحرانی آمریکا آموزش‌های ویژه را طی می‌کنند تا برای بیماران بسیار بحرانی آمادگی داشته باشند. این دامپزشکان که اغلب در بیمارستان‌های اورژانس یا واحدهای مراقبت ویژه حضور دارند، در استحکام، درمان و نظارت بر بیماران بحرانی متخصص هستند.

۷. دامپزشک داخلی

پزشکی داخلی شامل چندین حوزه تخصصی برای دامپزشکان است. دیپلمات‌های کالج پزشکی داخلی دامپزشکی می‌توانند از تخصص‌هایی مانند:

قلب‌شناسی
عصب‌شناسی
پزشکی حیوانات کوچک یا بزرگ

فارغ التحصیل شوند.

۸. پزشکی حیوانات و متخصص آزمایشگاهی

دامپزشکان حیوانات آزمایشگاهی در محیط تحقیقاتی حیاتی هستند. این دامپزشکان اطمینان می‌دهند که حیوانات آزمایشگاهی مانند موش‌ها، خرگوش‌ها و پستانداران به صورت اخلاقی و انسانی مورد درمان قرار می‌گیرند.

۹. میکروبیولوژی دامپزشکی

دیپلمات‌های کالج دامپزشکی میکروبیولوژی آمریکا متخصصین بیماری‌های عفونی هستند. این دامپزشکان اغلب در محیط آزمایشگاه کار می‌کنند و نقش مهمی در بهداشت عمومی دارند زیرا بسیاری از بیماری‌های حیوانی همچنین بر روی انسان‌ها تأثیر می‌گذارند. انتخاب این مسیر به تخصص دامپزشکان در حوزه‌هایی مانند:

باکتری شناسی / مایکولوژی
ایمنی‌شناسی
پارازیتولوژی
ویروس شناسی

۱۰. متخصص تغذیه دام و حیوانات

متخصصان تغذیه دامپزشکی در زمینه رژیم غذایی و نیازهای تغذیه‌ای حیوانات آموزش دیده‌اند. این دامپزشکان نیازهای تغذیه‌ای فردی هر بیمار را در نظر می‌گیرند و برای آنها رژیم‌های غذایی تدوین می‌کنند. متخصصان تغذیه دامپزشکی اغلب توسط شرکت‌های خوراک حیوانات خانگی استخدام می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که تهیه غذاهای دقیق، سالم و ایمن انجام شود.

۱۱. چشم پزشکی حیوانات 

ممکن است به نظر برسد که یک حوزه کوچک از تخصص برای تخصص دامپزشکان است، اما حفظ چشمان سالم یک جنبه مهم از سلامت حیوانات است. چشم پزشکان دامپزشکی از تکنیک‌های پزشکی و جراحی برای مدیریت یک دسته گسترده از شرایط پیچیده و مزمن چشمی استفاده می‌کنند.

۱۲. آسیب شناسی حیوانات

دامپزشکان به طور معمول نمونه‌های بافت‌ها یا سیالات را برای تحلیل نمونه‌برداری می‌کنند، اما اغلب یک متخصص آسیب‌شناسی است که نمونه‌ها را تجزیه و تفسیر می‌کند. آسیب‌شناسان دامپزشکی ممکن است همچنین پزشکی بر روی حیوانات پس از مرگ را انجام دهند. آسیب‌شناسان دامپزشکی ممکن است در صنایع و سازمان‌های دولتی فعالیت داشته باشند و اغلب در تحقیقات دارویی شرکت دارند.

۱۳. فارماکولوژی

همانطور که افرادی وجود دارند که درک داروهای انسانی را تخصص می‌دهند، دامپزشکانی وجود دارند که در داروهای حیوانی تخصص دارند. دیپلمات‌های کالج بالینی فارماکولوژی دامپزشکی آمریکا نقش مهمی در توسعه دارو و مطالعه تعاملات دارویی ایفا می‌کنند.

۱۴. مرغداری

اگر می‌خواهید در یک محیط تولید مواد غذایی کار کنید، پزشکی مرغداری ممکن است تخصص دامپزشکی شما باشد. این دامپزشکان با گونه‌هایی از پرندگان مانند مرغ‌ها، بوقلمون‌ها و اردک‌ها کار می‌کنند تا از ایمنی محصولات گوشتی و تخم مطمئن شوند.

۱۵. دامپزشکی پیشگیرانه

پیشگیری از بیماری‌ها به اندازه درمان بیماری‌ها مهم است. دیپلمات‌های کالج پیشگیری از بیماری دامپزشکی آمریکا در نظارت، شناسایی، تحقیقات شیوع و مدیریت بیماری‌های حیوانی آموزش دیده‌اند.

۱۶. رادیولوژیست متخصص

رادیولوژیست‌های دامپزشکی تخصص در اشکال تصویربرداری تشخیصی مانند پرتو ایکس، سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) هستند. این متخصصان برای دامپزشکان دیگری که به تصویربرداری پیشرفته و تفسیر نیاز دارند، بسیار ارزشمند هستند.

۱۷. پزشکی و بازسازی ورزشی

دیپلمات‌های کالج پزشکی و بازسازی ورزشی دامپزشکی آمریکا بر روی نیازهای منحصر به فرد حیوانات ورزشی و کاری تمرکز دارند و فیزیوتراپی را فراهم می‌کنند. این انواع متخصصان دامپزشکی هدفشان حفظ سلامت یا بازگرداندن حیوانات به سلامتی و عملکرد طبیعی پس از جراحی یا آسیب است. تخصص‌های درون پزشکی حیوانات ممکن است انتخاب کنند که با سگ‌ها یا اسب‌ها کار کنند.

۱۸. جراحی

دامپزشکان عمومی جراحی‌های روتینی مانند عمل جراحی برای تخم‌گذاری، کاستراسیون و تمیز کردن دندان‌ها انجام می‌دهند، اما بسیاری از جراحی‌های پیچیده نیاز به دست متخصص دارند. جراحان دامپزشکی ممکن است مسیر کوچک یا بزرگ حیوان را انتخاب کنند و آنها اغلب تجهیزات و امکانات تخصصی را برای انجام پیچیده‌ترین جراحی‌ها دارند.

۱۹. زایش‌شناسی تخصص دامپزشکی

این انواع متخصصان دامپزشکی تمام جنبه‌های سلامت تولیدی حیوانات را دست می‌کشند. متخصص دامپزشکی کالج زایش‌شناسی دامپزشکی آمریکا ممکن است در امور تلقیح مصنوعی، بررسی بارداری و انجام روش‌های جراحی مشغول باشند.

۲۰. سم‌شناسی

حیوانات ممکن است در موارد مختلف خارج از خانه با زهرها مواجه شوند، بنابراین تخصص پزشکی دامپزشکی در زمینه سم‌شناسی اهمیت زیادی دارد. سم‌شناسان دامپزشکی زهرها و سموم را مطالعه می‌کنند و می‌توانند مشاوره‌های برتری در مورد نحوه درمان حیواناتی که با این مواد در تماس هستند، ارائه کنند.

۲۱. دامپزشکان عمومی

انواع مختلفی از دامپزشکان برای پرداختن به نیازهای منحصر به فرد انواع مختلف حیوانات مورد نیاز هستند. با تبدیل شدن به دیپلمات هیئت مدیره دامپزشکی آمریکا، شما می‌توانید از چنین حوزه‌های تخصصی برای دامپزشکان انتخاب کنید:

پرتازی پرندگان
پرتازی گوساله گوشتی
پرتازی سگ و گربه
پرتازی گاو شیری
پرتازی اسب
پرتازی جانوران همراه خاص
پرتازی گربه
پرتازی حیوانات کشاورزی
پرتازی خزندگان و موش‌های آبزی
پرتازی پزشکی پناهگاه
مدیریت سلامت خوک

۲۲. پزشکی باغ‌وحش

آیا شما رویای کار با ببرها، خرسان قطبی یا زرافه ها را دارید؟ دیپلمات‌های کالج پزشکی باغ‌وحشتان دامپزشکی آمریکا در تمام نوع از باغ‌وحش، جانوران و موجودات آبزی تخصص دارند. این دامپزشکان همچنین نقش مهمی در تلاش‌های حفاظتی در سراسر جهان دارند.

انتخاب تخصص دامپزشکی مناسب برای شما

پس از خواندن درباره انواع مختلف تخصص دامپزشکی ممکن است شما احساس شگفتی کنید، اما اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای تصمیم‌گیری در مورد تخصص دامپزشکی مناسب برای شما وجود دارد. اولین گام برای تبدیل شدن به یک تخصصی دامپزشک و یادگیری دقیقاً چه کارهایی دامپزشکان انجام می‌دهند، فارغ‌التحصیلی از دانشکده دامپزشکی و دریافت مجوز است.

در طول دوره دانشکده دامپزشکی، شما به کلاس‌هایی درباره مباحث مختلف افزوده می‌شوید که می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا پیروی از یک تخصص چیزی است که می‌خواهید انجام دهید یا خیر. شما همچنین در طول دانشکده دامپزشکی فرصت‌هایی برای کارآموزی با متخصصان مختلف دارید، بنابراین حتماً از فرصت‌های آموزشی با متخصصان استفاده کنید و محل اشتیاق شما در زمینه دامپزشکی را کشف کنید.

بهترین کشورها برای فعالیت در زمینه دامپزشکی می‌توانند بسته به چندین عامل متفاوت، شامل شرایط اقتصادی، امکانات آموزشی و پژوهشی، فرصت‌های حرفه‌ای و شرایط زندگی متفاوت باشند. اما چند کشور زیر به عنوان برترین کشورها برای فعالیت در زمینه دامپزشکی شناخته می‌شوند:

آمریکا: با دانشکده‌های دامپزشکی برجسته، فرصت‌های حرفه‌ای و تحقیقاتی فراوان و نیز بازار کار پویا، آمریکا یکی از مقاصد محبوب برای دامپزشکان است.

استرالیا: با سیستم دامپزشکی پیشرفته، استانداردهای بالای بهداشت عمومی و شرایط زندگی خوب، استرالیا یک مقصد جذاب برای دامپزشکان جوان و حرفه‌ای است.

انگلیس: با سابقه بلند در دامپزشکی و دانشکده‌های دامپزشکی معتبر، انگلیس یک مقصد برجسته برای افرادی است که در این حوزه می‌خواهند فعالیت کنند.

کانادا: با شرایط زندگی مطلوب، دانشگاه‌های معتبر و فرصت‌های حرفه‌ای گسترده، کانادا جذابیت زیادی برای دامپزشکان دارد.

ایتالیا: این کشور با دانشگاه‌های با کیفیت برای دامپزشکی و شرایط زندگی خوب، یک مقصد پرطرفدار برای دامپزشکان است. برای ورود به دانشگاه های این کشور شاید نیاز باشد در آزمون تولک شرکت کنید.

همانطور که اشاره شد، انتخاب بهترین کشور برای فعالیت در زمینه دامپزشکی بستگی به مسایل شخصی، حرفه‌ای و زندگی شخصی دارد و باید با توجه به نیازها و مهارت‌های خود انتخاب شود.

منبع:
Types of veterinarians and what they do | Ross Vet (rossu.edu)

به این مطلب امتیاز دهید
5/5
مشاوره تحصیلی

با پر کردن فرم مشاوره تحصیلی، راهی جدید برای شروع مسیر شغلی و تحصیلی خود پیدا کنید و به آرزوهای تحصیلی و شغلی خود نزدیک شوید. پس از پر کردن فرم، مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت و به شما در رسیدن به اهداف تحصیلی و شغلی خود کمک خواهند کرد. برای شروع این مسیر، فرم مشاوره تحصیلی را همین الان پر کنید.

درخواست مشاوره تحصیلی
مطالب خواندنی